Статистика: у Київській області щодня вбивають трьох людей

Криміногенна ситуація в Україні за останні півтора роки погіршується жахливими темпами. Збройні пограбування, вбивства цивільного населення і працівників міліції, викрадення громадян, автокрадіжки – це лише короткий перелік злочинів, скоєних у Київській області за останні місяці.

Влада вже традиційно списує критичне підвищення рівня злочинності на проведення АТО на Донбасі, а міністр МВС Арсен Аваков, здається, повністю розчинився в двох своїх хобі – фейсбуці та поки що суто декоративному загоні патрульної поліції. А тим часом експерти з усіх сторін кричать про те, що рівень злочинності в Україні виріс навіть більше, ніж у буремні 90-ті роки минулого століття.

Глава Асоціації власників малого та середнього бізнесу і член Громадської ради при МВС Руслан Соболь приводить у своєму блозі шокуючі цифри – кількість вбивств у Київській області у порівнянні з 2013 роком зросла у 8 разів, пограбувань – у чотири. Дані звітів управління МВС України в Київській області про рівень злочинності за останні три роки змушують замислитися.

Так, кількість самогубств у березні поточного року в два з половиною рази більше, ніж у березні 2013-го. Кількість умисних вбивств у березні 2014 року – 9, в березні 2015-го – 74, тобто увосьмеро більше! Випадків крадіжок у березні 2014 року – 381, у березні 2015-го – 1549 – зростання вчетверо! Волосся стає дибки від такої статистики.

«Безпека – це головна функція будь-якої держави. Про це говорили ще середньовічні мислителі, такі як Джон Локк, який визначав державу в першу чергу як нічного сторожа, – пише у своєму блозі Соболь. – Тому зростання злочинності ніщо інше як загроза національній безпеці. На фоні й без того неспокійної обстановки в Україні, враховуючи кількість зброї, яка нині знаходиться в руках українців (за експертними оцінками – кілька мільйонів нелегальних «стволів»), влада повинна звернути найпильнішу увагу на питання безпеки громадян».

Проте напряму пов’язувати зростання злочинності з трафіком зброї із зони АТО не варто. Хоч це і люблять робити деякі політики-популісти, що не володіють інформацією, або бажають сховати за ширму конфлікту на Донбасі всі свої прорахунки.

Навіть думки психологів щодо зв’язку АТО зі зростанням криміналу розходяться. Так, соціальний психолог Олег Покальчук у одному з інтерв’ю заявив, що з кожною новою демобілізацією криміногенна ситуація буде погіршуватись. Приміром, вояків, яким важко звикнути до мирного життя, можуть вербувати до своїх лав злочинні групи. Тим часом його колега Назім Агаєв, який безпосередньо займається психологічним станом бійців, каже: «Спалаху криміналу під час демобілізації не буде. Хоча поодинокі агресивні випадки й можливі».

Реформа для галочки

В історії з погіршенням криміногенної ситуації найбільше шокує те, що Україна набагато випереджає цивілізовані країни світу за кількістю міліціонерів на душу населення. Наприклад, за безпеку 100 тисяч населення у США відповідають 230 поліцейських, у Німеччині – 300. Знаєте скільки їх в Україні? У 2,5 рази більше, ніж у «штатах» – 544 міліціонери!!!

Наприкінці минулого року міністр МВС Арсен Аваков пообіцяв провести реформу свого міністерства, але минуло більше півроку, а навіть така маленька ланочка, як нові патрульні Києва, все ще не вийшли на вулиці столиці. Більше того, ці дві тисячі новобранців не замінили таку ж кількість старих ППСників (яких за логікою потрібно було звільнити), а поповнили їхні лави.

Втім, експерти великих надій на нову реформу і не покладали, і навіть характеризують її як «лікування голови за допомогою гільйотини». Правозахисник Ярослав Дунаєв прокоментував для нас майбутню реформу МВС.

«Про престиж міліції зараз говорити не доводиться, – зазначає Дунаєв. – Коли десь б’ють міліціонерів – під Верховною Радою чи в областях, прикриваючись «патріотичними мотивами», – нападників не карають за таке правопорушення. Хоча Арсен Аваков, заради свого ж шкурного інтересу, зобов’я­заний піклуватися про підлеглих. З цього потрібно відроджувати престиж міліції. Нехай всі знають, що бити міліціонера не можна, інакше буде адекватне покарання. Згадайте історію Франції та роман Дюма «Д’Артаньян та три мушкетери»: мушкетери короля отримували маленьку платню, але у них був граф де Тревіль – командир, який гриз горлянки за підлег­лих. Це нормальна практика в будь-які часи. Але наш міністр готовий жертвувати «пішаками» на догоду натовпу, а значить ні про яку повагу або честь мундира не йдеться».

Правозахисник вважає, що нова реформа міліції за два роки ліквідує найбільш боє­здатні підрозділи МВС, через те, що їх планують не реформувати, а банально скорочувати та ліквідовувати.

«Зараз кожен підрозділ спецназу має своє призначення, – говорить Дунаєв. – Наприклад, «Беркут» спеціалізується на масових заворушеннях, «Сокіл» – на ліквідації банд і звільненні заручників, «Грифон» – захищає учасників судового процесу. Аваков хоче розігнати 2/3 складу цих спецпідрозділів і залишити один універсальний спецназ, створений за типом американського SWAT. Але практика єдиного спецназу не виправдовує себе. Згадайте, як той же горезвісний SWAT в США зганьбився з братами Царнаєвими (чеченці Джохар і Тамерлан Царнаєви – вихідці з СРСР, які організували вибухи на Бостонському марафоні в квітні 2013 року). Кілька днів хвалений SWAT ганявся за двома братами, періодично вступаючи з ними в перестрілку, в результаті чого гинули люди».

На думку правозахисника, Україна може опинитися в такому становищі, що на одну конкретну область припадатиме кількасот бійців універсального спецназу. А цього недостатньо – особливо в ситуації, коли йде АТО, і на руках у населення багато зброї.

«Друге актуальне питання: якщо 2/3 спецназівців звільнять, кого в такій ситуації можна буде відправити воювати в разі виникнення, не дай бог, ще однієї АТО?» – говорить Дунаєв.

МВС заплутує сліди

Отже, на словах ми вже другий рік чуємо обіцянки реформувати міліцію, а на ділі – криміногенна ситуація в країні та Київській області лише загострюється. Очевидно, що керівництво держави повинно вживати невідкладні правові та кад­рові рішення, щоб приборкати злочинність та її покровителів. Дуже не хочеться, щоб наш Київ поступово перетворювався на Чикаго 30-х років або Буенос-Айрес 90-х.

Реформа МВС – мабуть, найбільш очікувана і найбільш потрібна Україні. Але час безнадійно втрачено: вже більше року ми бачимо, що «реформа» нагадує косметичний ремонт.

Спроби реформувати міліцію за час незалежності робилися кожним новим міністром: підрозділи ліквідовували, міняли вивіску і відкривали знову, ДАІ змінювала автомобільні номери, апарат – колір бланків. Однак, в кінцевому підсумку змінювався лише напрямок грошових потоків, а зовсім не підходи до роботи. Бюрократія розросталася – дійшло до того, що зараз число кабінетних працівників чи не перевищує кількість слідчих і опер­уповноважених. Величезна машина МВС працює за інструкціями і схемами, розробленими понад півстоліття тому. І ключовий принцип – «не псувати статистику». Для цього, стверджують опозиціонери, міліція відмовляється реєструвати злочини, які буде важко розкрити. І таким чином спотворює реальну картину того, що відбувається: за останні 2 роки кількість вбивств і викрадень автотранспорту зросла в рази, однак в звіті МВС йдеться про те, що загальна кількість злочинів зменшилася на 45 тисяч.

За словами міністра внут­рішніх справ опозиційного уряду Костянтина Стогнія, експерти з правоохоронних органів виробили фактори, які не можна приховати. Саме на них, а не на офіційну статистику, треба звертати увагу.

«Це насамперед угони автотранспорту, тому що, коли у вас вкрали гаманець або мобільний телефон, в міліцію звертається лише кожен п’ятий чоловік, бо не вірить, що ці речі будуть знайдені. Але якщо викрали машину, то це приховати неможливо. З початку року тільки в Києві було викрадено понад 1600 автомобілів. Цей фактор у порівнянні з минулими роками збільшився в кілька разів. Також є такий індикатор зростання злочинності, як вбивства. Тобто фактори, які не можна приховати, значно зросли. Нас або обманюють, або не робиться відповідний аналіз», – зазначив Костянтин Стогній.

На думку експертів, ситу­ацію може виправити лише глибока реформа, в основі якої лежатиме децентралізація. Одна з найконструктивніших пропозицій – трирівнева система. Національна кримінальна поліція – майже аналог ФБР, буде боротися з тяжкими злочинами, наркотиками і міжнародною злочинністю. На регіональному рівні – боротьба з нетяжкими злочинами. А на муніципальному – охорона громадського порядку. Також пропонується ввести виборну посаду дільничних «шерифів», яких би обирала громада. Саме місцева громада, вважають експерти, повинна визначати, скільки кош­тів потрібно витрачати на утримання міліції та наведення порядку на тій чи іншій дільниці, і яким повинен бути кількісний склад райвідділу.

200022