Автомобілісти під ударом: що потрібно знати про новий грабіжницький транспортний податок

Кабінет міністрів вкотре намагається залізти до кишені простих українців для наповнення державного бюджету. Цього разу жертвами урядових «реформ» стали мільйони пересічних автомобілістів.

Саме для цієї категорії громадян Міністерство фінансів підготувало нововведення – транспортний податок на всі автомобілі до п’яти років.

Нагадаємо, що раніше йшлося про оподаткування лише автомобілів преміум-сегменту, об’єм двигуна яких перевищує 3 літри. Але вочевидь, хтось в уряді подумав: «А чому б не брати гроші з усіх, хто купує нові авто?». А це значить, що і власник «ланосу», який збирав на нього гроші роками, і водій елітного трилітрового Porsche Cayenne будуть платити однаковий податок.

За словами експертів, новий податок уб’є автомобільний ринок України, який і без того сьогодні переживає чи не найскладніші часи у своїй історії. «Тиждень Київщини» розібрався в проблемному питанні, адже в Київській області зареєстровано понад півмільйона власників приватних авто.

Таємниця під сімома печатками

Як ми вже говорили, український Мінфін планує ввести транспортний податок на всі автомобілі і мотоцикли не старше п'яти років. Також уряд вважає за необхідне ввести підвищений транспортний податок на автомобілі, середня ринкова вартість яких перевищує 1 млн. грн (приблизно $45 тисяч).

Нововведення з оподаткування автомобілістів представлено в презентації податкової реформи. Саме цей проект «реформи» відомство планує подати на затвердження в Кабмін і Верховну Раду вже найближчим часом.

За словами експертів, розробляючи проект, профільне міністерство не повідомило про свої плани жодну із зацікавлених сторін. Хоча заявило на своєму сайті, що до роботи над проектом податкової реформи, яка передбачає нові податки на авто не старше 5 років, «було залучено» громадськість і бізнес-асоціації.

«Я вже зателефонував керівникам 18 бізнес-асоціацій, і вони підтвердили, що їх не тільки не «залучали», але навіть не інформували про нововведення. Я офіційно заявляю, що Всеукраїнську асоціацію автомобільних імпортерів і дилерів, яка включає в себе 528 підприємств (що створили в Україні 84000 робочих місць), ніхто до роботи над цим проектом не залучав, і ніхто навіть не інформував про нововведення», - говорить Олег НАЗАРЕНКО, генеральний директор Всеукраїнської Асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД). – «Що це? Нахабна брехня? Цинізм і лицемірство? Вони навіть порушили Закон і не вивісили на сайті проект для громадського обговорення».

Автомобіліст як ворог народу

На сьогодні достеменно невідомо, яку ставку податку на новий транспорт хоче ввести уряд.

«Я чув про цифру в 25 тисяч гривень. Потім озвучували 10-15 тисяч. Заступник міністра фінансів називав ще меншу суму, – розповідає «Тижню Київщини» Олег Назаренко. – Така собі тактика очікування – уряд спостерігає на якій сумі люди перестануть обурюватися. Це як в анекдоті: «Купи козла, продай козла – бачиш як гарно стало». Тактика відкатів від великої суми до меншої».

За словами голови ВААІД, такі реформи проводять люди, які нічого не розуміють у системі оподаткування.

«Сьогоднішня ситуація дуже нагадує розкуркулювання радянською владою, коли для простих людей ліпили образ загального ворога, який живе краще за них. Але це ж робилося не для того, щоб розкулачити багатих і роботящих, а для того, щоб потішити загальну масу населення, типу: «Дивіться, кровопивцю розкулачили! – розповідає Назаренко. – Купа людей, які стоять в черзі за субсидіями, буде дуже радіти оподаткуванню автотранспорту на кшталт: «Он дивись, «олігарха» на «ланосі» розкулачили». І найгірше, що ці риси характеру зараз активно культивуються в Україні. Як співав Володимир Висоцький:

А он мне не друг и не родственник,

А он мне заклятый враг,

Очкастый частный собственник

В зеленых, серых, белых "жигулях"».

Примарні перспективи

Введення однакового податку на авто до п’яти років обурює в першу чергу незаможних автовласників.

«Я збирав гроші на свій «хюндай акцент» п’ять років. І, нарешті, на початку року купив модель, що була у використанні, 2013 року випуску за 12 тисяч доларів», – розповідає «Тижню Київщини» Максим з Яготина. Чоловік обурений тим, що за умови ухвалення нового положення про оподаткування він буде змушений платити такий самий податок, як і той, хто купить новий седан преміум-класу, наприклад 2,4-літровий Hyundai Grandeur, який коштує від $30 тисяч.

В свою чергу, експерти авторинку сумніваються і в ефективності введення податку.

«Запровадження податку на всі без винятку нові автомобілі йде врозріз із заявами уряду про скорочення кількості держслужбовців. Адже для того, щоб збирати податки з нового автотранспорту, потрібно буде створити окремий департамент при податковій, який буде займатися винятково цією темою. А це величезний штат, якому потрібно платити зарплати. Тому невідомо скільки з отриманих податків дійде до бюджету», – говорить Олег Назаренко.

Також, каже голова ВААІД, введення податку знищить автомобільний ринок. Нові авто або перестануть купувати, або будуть використовувати різні схеми, щоб піти в тінь і не платити грабіжницький податок.

До речі, за словами Олега Назаренка, тим, у кого машини старше 5 років, теж не пощастить. Для них, за словами експерта, придумали екологічний збір. Власники таких автомобілів платитимуть податок за те, що їхнє авто шкодить природі.

«За останні півтора роки «дякуючи» реформам уряду я в рази більше плачу за комунальні послуги, а через курс долара – отримую за свою роботу копійки. І мене знову обкладають податками? Дістало», – з відчаєм говорить Максим із Яготина, і його думку поділяє більшість українців.

Такі хаотичні і непередбачувані дії уряду Яценюка, як податок на автотранспорт, вкотре доводять, що задекларовані півтора роки тому обіцянки: боротьби з корупцією; деолігархізації; введення податку на розкіш; підтримки малого та середнього бізнесу тощо, так і залишаються невиконаними. Влада, замість того, щоб проводити реальні реформи для оздоровлення економіки, коли постає питання наповнення бюджету, знову безсоромно лізе до кишені простих українців.