Листи «щастя» повертаються в Україну

Плюси та мінуси нового закону про відеофіксаціюпорушень правил дорожнього руху.

Водії Київщини добре пам’ятають «листи щастя», які шість-сім років тому розсилала ДАІ за перевищення швидкості на дорогах. Тоді, через недосконалість системи відеофіксації та гучні скандали, з цим пов’язані, Конституційний суд заборонив штрафувати водіїв без протоколів, спираючись лише на дані «Візирів» (прилад для визначення швидкості).

Але радість водіїв тривала недовго. Сьогодні на підпис Президента чекає новий закон про відеофіксацію порушення ПДР, прийнятий українським Парламентом. І тестувати нововведення планують розпочати з Київської області. «Тиждень Київщини» поговорив з юристами та адвокатами про плюси і мінуси нового закону.

Що нового в законі

У середині липня Верховна Рада України прийняла у другому читанні законопроект №2562, який покликаний удосконалити відносини осіб та представників держави у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху. За це рішення проголосували 267 нардепів. В народі цей законопроект вже встигли назвати «Законом про відеофіксацію» або «поверненням в Україну листів щастя від ДАІ».

Визначимо ключові положення нового закону. Безперечно, головним нововведенням є запровадження автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху за допомогою технічних засобів фото-тавідео фіксації.По-друге, адміністративну відповідальність за порушення ПДР, зафіксовані в автоматичному режимі, будуть нести власники транспортних засобів, незалежно від того, хто скоїв правопорушення. По-третє, для водіїв вводяться «штрафні бали». Кожному «драйверу» щороку буде нараховуватися 150 балів. При фіксації порушень в автоматичному режимі від загальної кількості балів вираховуватимуть ту кількість балів, яка передбачена Особливою частиною Кодексу про адміністративні порушення. І лише після того як «бали» закінчаться на правопорушника буде накладатися реальний штраф.

З позитивних нововведень – прибирання «вилки» штрафів (в новому законі буде чітко фіксована сума штрафу у розмірі мінімальної цифри, яка застосовується у нині діючій редакції адмінкодексу), та стимулювання швидкої оплати штрафів (у перші п’ять днів після порушення ПДР, водій по закону має право заплатити лише половину суми штрафу).

Порушення презумпції невинуватості

Адвокати і правозахисники розкритикували прийнятий закон №2562 у пункті, що стосується відповідальності за порушення ПДР. Новий закон передбачає, що при автофіксації порушення правил дорожнього руху відповідальність несе власник транспортного засобу (фізична чи юридична особа), а не людина, що була безпосередньо під час порушення за кермом. Саме на власника покладене зобов’язання доводити свою невинність, а це ігнорує принципу презумпції невинуватості.

Засоби масової інформації та юристи, наприклад, відомий адвокат і правозахисник Вадим Володарський, ще до прийняття закону не раз піднімали це питання, однак депутати зауваження проігнорували. Тому на питання порушення основних прав і свобод автомобілістів повинен ще відповісти Конституційний суд.

Власник авто звільняється від відповідальності лише у випадку, коли його авто чи номер були вкрадені. Якщо ж за кермом під час порушення був не власник, а інша людина, то вона може добровільно звернутись до поліції і визнати свою вину у 14-денний термін після отримання «листа щастя». Але такий варіант можливий хіба що у випадку, коли за кермом сидів родич чи близький друг власника. А чи буде брати вину на себе таксист, який взяв авто у оренду? Не факт.

Відомий адвокат Олексій Святогор також занепокоєний ігноруванням презумпції невинуватості власника авто, але в іншому напрямку. За його словами, цією шпариною у законі можуть легко скористатись кримінальні елементи.

«Це просто знахідка для бандитів. Припустимо, що такий собі кримінальний елемент дає своє авто сусідському пацану і каже: «Можеш поганяти по Києву, якщо щось порушиш – я заплачу». Той сусід поганяв по столиці, перевищив швидкість чи проїхав на червоне світло світлофору. Його сфотографували і прислали власнику (бандиту) квитанцію, що 10 числа той порушив ПДР і мусить оплатити штраф. А цей кримінальний елемент 10 числа грабував банк у Кіровограді. Слідкуєте за думкою? Це ж ідеальне алібі. Бандит має шикарну можливість довести своє алібі в суді на кшталт «а я в квитанції записаний, що їздив 10 числа по Києву на червоне світло, а не був у Кіровограді», - говоритьОлексійСвятогор.

Суперечлива відеофіксація

Але найбільш обговорюваним пунктом нового закону стало питання відеофіксації порушення правил дорожнього руху. Це стосується,в першу чергу, забезпечення матеріальної бази для створення мережі.

За даними Департаменту ДАІ,тестування системи відеофіксації почнеться з Києва і області вже восени 2015 року. Лише в столиці планують встановити більше 600 відеокамер. Вартість однієї системи поки що не назвали, але натякнули, що ця сума стартуватиме від 20 тисяч доларів. Нескладно підрахувати, що лише на відеокамери в столиці потрібно знайти 12 мільйонів доларів.

У законі №2562 говориться, що організація всеукраїнської системи відеофіксації буде здійснюватись не за державний кошт, а за рахунок інвесторів (мовляв, це європейська практика). Інвестори, в свою чергу, будуть повертати кошти, отримуючи процент від заплачених штрафів. Такий бізнес-план також обурив юристів.

«Потрібно розуміти, що ми хочемо отримати завдяки введенню системи відеофіксації. Лише одиниці усвідомлюють, що контроль за водіями встановлюється для того, щоб вони менше порушували ПДР, щоб не було приводу їх штрафувати. Тобто нова система штрафів і покарань після встановлення камер повинна працювати, щоб порушень не було взагалі. А це значить що інвестиції в цю галузь не повинні окупитись. А коли міліція говорить, що окупить систему штрафами, то тим самим вона зізнається, що не вірить в те, що новий закон сприятиме покращенню ситуації на дорогах», - говорить адвокат Олексій Святогор.

Індульгенція на порушення

Багато суперечок викликає і новаторський для України пункт про введення системи штрафних балів для водіїв. Кожному власнику авто в рік надається 150 балів. Драйверів починають штрафувати за порушення, зафіксовані в автоматичному режимі, тільки після використання нимибалів.

Тобто, за порушення ПДР «листом щастя» спочатку знімаються штрафні бали. Якщо балів вже немає - то «листи щастя» приносять штраф. За такі порушення як - перевищення швидкості; проїзд на заборонений сигнал світлофора; порушення правил зупинки і стоянки; рух по смузі для маршрутних транспортних засобів, тротуарами чи пішохідними доріжками; виїзд на смугу зустрічного руху- з водія стягується 50 балів. І тут починається найцікавіше…

Введення штрафних балів багато вітчизняних юристи порівнюють з індульгенцією, що порушує принцип невідворотності покарання. У європейських країнах система штрафних балів працює інакше: вона служить додатковим видом контролю за систематичністю порушень ПДР, і бали нараховуються додатково до штрафів. Коли порушник набирає певну кількість балів, його позбавляють права керування автомобілем. Повернути водійське посвідчення можна тільки після проходження медкомісії та складання теоретичного і практичного іспитів. Автори ж українського закону пояснюють свій підхід до проблеми необхідністю звикання наших водіїв до нової системи автофіксації порушень ПДР. Нібито таким чином хотіли пом'якшити для співвітчизників цей удар долі. Втім, тоді незрозуміло, чому в законі ця норма запланована не тільки на цей, але й на наступні роки.

Отже новий закон, який мусить удосконалити відносини осіб та представників держави у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху викликає більше питань, ніж дає відповідей. Але, як бачимо це не зупинило 267 депутатів, які за нього проголосували.