Транспортний колапс: влада знищує автоперевізників Київщини

Відсутність державної програми для автоперевізників убиває галузь і загрожує транспортним колапсом.

Автоперевізники Київщини вже не перший рік працюють в складних умовах. Постійно збільшуються ціни на пальне, обслуговування та ремонт автопарку, і в той же час погіршується стан доріг та зменшується кількість пасажирів.

Через фінансову кризу, яка триває ось уже більше ніж півтора роки, все частішими стають зриви рейсів автобусів, відбувається скорочення графіків їхнього руху, а то й повна їхня відміна. «Тиждень Київщини» розібрався, які актуальні проблеми існують на ринку пасажирських автоперевезень та чи можливо їх вирішити.

Одна з найболючіших проблем автотранспортників – це державні компенсації за проїзд пільгових категорій громадян. Попри заяви уряду, що пільги на перевезення пасажирів скасовувати не будуть, а всі кошти на компенсацію передбачені в бюджеті в повному обсязі та виплачуються перевізникам, останні стверджують – виплат не бачать.

Про це, певною мірою свідчить і те, що в Київській обласній державній адміністрації ще 3 липня відбулося засідання, на якому розглядали проблеми несвоєчасного та неповного відшкодування витрат перевізникам за надані пільгові послуги. За результатами засідання було вирішено створити робочу групу із відшкодуванню витрат перевізникам за надані пільгові послуги та підготувати відповідні листи до Кабміну.

marshrutka v2

Поки ж, за словами автоперевізників, дійсний механізм відшкодування витрат недосконалий – багато підприємств продовжують працювати собі в збиток, оскільки постійно не отримують субвенції.

– Кошти, які нам винна держава, не дозволяють оновлювати автопарк, а ремонт техніки, яка активно використовується на маршрутах, доводиться робити в збиток собі. Не кажучи вже про якийсь потенційний розвиток підприємства, – говорить підприємець Іван Удовенко з Київщини.

І при цьому, більшість із автоперевізників, не зважаючи на скруту, продовжують працювати абсолютно легально, не йдучи в «тінь», своєчасно сплачують усі податки, виплачують заробітну плату працівникам, однак розвиватися не можуть. Саме через те, що гроші, обіцяні урядом, не доходять до перевізників.

– Ми постійно чуємо заяви уряду про закладені ним кошти, чуємо обіцянки та звіти про те, що кошти виплачуються. Однак до перевізників вони не доходять, – говорить Іван Андрійович.

Не пільги, а «живі» гроші

Автоперевізник припускає, що ситуацію з пільговими перевезеннями, певною мірою, ускладнює ще й завелика кількість категорій громадян, які мають право на безкоштовний проїзд.

– Наприклад, у Фастові населення – 44 тисячі чоловік, із них 22 тисячі – пільговики, за яких повинна платити держава. Часто буває, що в одному автобусі більше половини пасажирів їдуть безплатно, – говорить директор автотранспортного підприємства «Фастів-Автотранс» Олександр Федун. – І така ситуація в усій Україні, не тільки в Київській області.

Автоперевізники вже не перший рік пропонують різноманітні вирішення проблеми з виплатою державних субвенцій. Серед інших розглядається пропозиція, суть якої полягає в тому, що пільги на безкоштовний проїзд узагалі повинні бути скасовані. Натомість, держава могла б надавати відповідним категоріям громадян адресну грошову допомогу.

У такому разі сам пасажир, який має право на такі виплати, вирішуватиме на що ці гроші витратити. Хтось заплатить за квиток в автобусі, а хтось, наприклад, пенсіонери, не будуть змушені їхати десь у пошуках дешевших продуктів, ліків або краму, бо матимуть на це живі гроші від держави.

marshrutka v4

 

Більше того – такий механізм певною мірою позитивно вплине на економічні показники на місцевому рівні. Варто зауважити, що такі або ж подібні механізми працюють у багатьох країнах світу. Працюють вони по-різному (знижки, бонуси на податки, адресна фінансова допомога тощо), але суть у них одна – за проїзд платять усі.

П’ятого серпня Світлана Кубальська, керівник відділу автотранспорту Мінінфраструктури заявила, що перейти на таку систему можуть уже з 1 січня наступного року – залишилося лише переглянути розмір адресної допомоги, яка зараз становить 47 гривень на одну особу. Але враховуючи те, що ініціативи нинішнього уряду закінчуються здебільшого на рівні декларацій – радіти поки що рано. Та й що таке компенсація в 47 гривень? Це два квитки Фастів-Київ на місяць.

Вирок для перевізника

Але поки що, навіть попри фінансову скруту, автоперевізникам доводиться працювати по-старому. І навіть не думати про підняття цін на проїзд. Стверджують, що вигоди цей крок не принесе, а навпаки – лише прискорить процес знищення галузі.

– Зараз перевізники мають змогу самостійно регулювати ціни на квиток на міжміських маршрутах. Потрібно лише обґрунтувати цей крок, надавши адекватний кошторис (ціна на пальне, податки, зарплата, амортизація автобусів тощо), – говорить пан Федун. – Тобто, з одного боку, ми можемо встановлювати ціну на перевезення, відповідно до тих інфляційних процесів, що відбуваються в країні. Але з огляду на соціальну складову, ми цього не робимо. За останні півтора роки в населення критично впали доходи, і вже зараз ми відчуваємо зниження кількості пасажирів на наших маршрутах. Тільки на міжміських рейсах – пасажиропотік зменшився на 50%, із 1200 чоловік щодня до 600 пасажирів. Тому, якщо ми зараз піднімемо ціну на проїзд – підпишемо собі вирок.

Олександр Олександрович говорить, що для того щоб у нинішніх умовах підприємство могло нормально працювати й розвиватися, потрібно підвищувати ціни мінімум удвічі. Однак, на жаль, зараз це зробити нереально – для того щоб населення мало змогу платити за проїзд за європейськими цінами, потрібно спочатку покращити рівень життя та доходів цього самого населення.

– В Україні ж поки що відбувається зворотний процес – товари та послуги дорожчають, населення натомість зубожіє. Особливо це відчувається в регіонах, поза межами великих міст, де людям важче заробити якусь копійку, – говорить підприємець.

Руїна на дорогах Київщини

Додає проблем автоперевізникам і стан доріг, якими курсують рейсові автобуси. Більшість із них потребує ретельного догляду, а частіше – капітального ремонту.

– Автошляхи в області – це окрема проблема. Якщо міжміські траси ще якось підтримуються в пристойному стані, то автошляхи локального значення навіть дорогою назвати важко, – скаржиться депутат Фастівської міськради Олег Нестеренко. – Наприклад, у нашому Фастівському районі існує проблема перевезення вантажів понад норму. У районі працює кар’єр, і вантажівки часто возять на кількадесят тонн більше ніж це дозволено нормами. У результаті – на дорогах повно ям, канав, вибоїн. Але жоден із контролюючих органів не стежить за тим, щоб дороги експлуатувалися належним чином.

За словами депутата, обсяг коштів, які щороку облрада виділяє на ремонт робіт, не в змозі вирішити проблему комплексно.

– Ось, наприклад, цього року передбачено 1,5 мільйона гривень на ремонт доріг у Фастівському районі в трьох населених пунктах. В той час, коли ремонту потребує понад 80% шляхового полотна в районі, – бідкається депутат. – Упевнений, така ж ситуація і в області загалом.

marshrutka v3

Тіньовики, як загроза життю

Головний біль усіх легальних перевізників – це «тіньові» конкуренти. Водії рейсових автобусів бідкаються, боротьба з нелегалами триває вже не один рік, але без особливих успіхів.

– Дивно, що в уряді досі не можуть знайти управу на «нелегалів». Повірте, боротьба з такими перевізниками – це питання суто технічного характеру, – говорить Анатолій Григорович, водій автобуса, що курсує з Києва до Бородянки. – Наприклад, створити контролюючий орган, який патрулюватиме міжміські та міжрайонні маршрути. Виявив «нелегала» – оштрафуй на 50 тисяч гривень на перший раз. Затримали вдруге – конфіскація автобуса та кримінальна справа. Повірте, мало в кого залишиться бажання й надалі працювати незаконно. Але ж чомусь це нікому не спадає на думку.

Але вже не один рік віз і нині там. На чиновників, які можуть вплинути на ситуацію не діють аргументи про те, що тіньовики не страхують пасажирів, не утримують автопарки в належному стані, часто спричиняють ДТП – не кажучи вже про те, що через їхню діяльність держава недораховується щороку мільярдних надходжень у бюджет.

Проблема потребує комплексного підходу

Підсумовуючи, варто зазначити головне – окремі дії ситуацію не врятують. Олександр Федун стверджує, що потрібен комплекс заходів. Це і реальна боротьба з нелегальними перевізниками, які діють рейдерськими методами по захопленню офіційних маршрутів, і скорочення пільгових категорій пасажирів, список яких сьогодні перевищує 30 назв, і реальні дії влади у вирішенні питання повернення державних субвенцій за перевезення пільговиків тощо. Чекати, що кризова ситуація в системі пасажирських автоперевезень мине сама собою, або ж перевізники якимось чином впораються з нею, не доводиться – не той випадок.

Автоперевізники вже не перший рік пропонують різноманітні вирішення проблеми з виплатою державних субвенцій. Серед інших розглядається пропозиція, суть якої полягає в тому, що пільги на безкоштовний проїзд взагалі повинні бути скасовані. Натомість, держава могла б виплачувати відповідним категоріям громадян адресну грошову допомогу. В такому разі сам пасажир, який має право на такі виплати, вирішуватиме на що ці гроші витратити. Хтось заплатить за квиток в автобусі, а хтось, наприклад, пенсіонери, не будуть змушені їхати десь в пошуках дешевших продуктів, ліків або краму, бо матимуть на це живі гроші від держави.

За останні півтора роки в населення критично впали доходи, і вже зараз ми відчуваємо зниження кількості пасажирів на наших маршрутах. Тільки на міжміських рейсах – пасажиропотік зменшився на 50% з 1200 чоловік щодня, до 600 пасажирів. Тому якщо ми зараз піднімемо ціну на проїзд – підпишемо собі вирок.

Київська Область: місцеві новини регіону

Київська Область - це адміністративний центр України. Новини регіону є лакмусовим папірцем загального стану речей в країні. Суспільно-інформаційній бюлетень «Тиждень Київщини» прикладає максимум зусиль для висвітлення найсвіжіших новин Київської Області, найгостріших суспільно-політичних питань, щоб разом шукати можливі шляхи їх вирішення та завжди бути на інформаційній хвилі